pondělí 21. listopadu 2016

Naše alžbětínské posvícení

Vnučka měla první svátek - dobrá příležitost k setkání více babiček a dědečků (pokrevních, přidružených i pra-).




Její fotky si rodiče nepřejí zveřejňovat, tak aspoň to jídlo, co jsme měli. Běta z něj ještě nic neměla, jí nyní maximálně rozmixovanou mrkev a podobné zeleniny s bramborem nebo rejží, pro ni budu vařit až příští svátek.


Původně jsem plánovala husu, bylo by to jen o týden později než na svatého Martina, ale neměla jsem na ni štěstí, i v Makru jsme se byli podívat. Hlavu zelí i tousťák na knedle jsem už měla doma, tak padla volba na krkovici, byla pěkná vcelku. Vybrala jsem dva kusy celkem přes tři kila, aby pro deset lidí bylo dost.
Čili z toho vyšla klasika - knedlo, vepřo, zelo, ale uvědomila jsem si, že jsem ji v této podobě nedělala už několik desítek let! Jídel je tolik...zelí vařím spíš kysané, maso k němu uzené, drůbeží či mleté, třeba pečené na zelí, častěji v kombinaci s bramborem či šťouchačkami, haluškami.

Dumala jsem ještě o dezertu, když jsem dostala zprávu, že návštěvy přinesou i bábovku. K tomu se bude hodit čokoládová pěna, to je jednoduchá záležitost. Na přípravy mi tím pádem satčil den předem.
Svařila jsem smetanu na šlehání (400 ml) a nalila ji na rozlámanou čokoládu (200 g). Po chvíli stačí rozmíchat do rozpuštění a dát chladit do druhého dne, zahoustne. Poměr smetany a čokolády může být i jiný, na pařížskou šlehačku stačí dát čokolády 50-60 g na 200 ml šlehačky. Před podáváním jsem ji vyšlehala do husté pěny, ta vydrží v lednici tak dva dny.

Zelí je nejlepší ohřívané, tak jsem ho hned nakrouhala, osolila, okmínovala a co mi síla stačila, promačkala. Podlila jsem ho trochou vody a dala vařit, občas zamíchala. Když bylo skoro měkké, přidala jsem pár lžic sádla, několik cibulí a jablek na nudličky a dusila dál. Přimíchala jsem i trochu mouky k lehkému zahuštění a nechala odklopené, aby se zelí odpařilo. Dochutila jsem solí, octem i cukrem. Vůbec nevadí, když se vaří pěkných pár hodin.

Mezitím jsem chystala knedlíky. Tedy brambory (1, 5 kg) jsem uvařila o den dřív. Tousťáku jsem nakrájela na kostky asi 3/4 kg, mohlo by být i celé kilo, na tom tolik nesejde. Ale hodilo se mi pár toustů odebrat k večeři :). Chleba jsem pokropila mlékem, přistrouhala brambory a přisypala trochu hrubé mouky. Rozklepla jsme do toho 4 vejce, přisolila, přidala pepř, muškátový oříšek a hrst nasekané petržele. Těsto s bramborem se zpracovává dobře, ani moc nelepí. Utvořila jsem 18 kulatých knedlů. Vařila jsem (na rozdíl od žemlových) normálně ve vodě asi 12 minut.


Maso jsem pekla v den oslavy, svolané na třetí hodinu, kdyby to bylo k obědu, asi bych předpékala odpoledne. Nasolené, opepřené a mletým novým kořením potřené kusy jsem sotva dostala do pekáče, ale hodně se spekly. Přidala jsem k nim pár celerových řapíků, cibulí a podlila černým pivem. Přikryté jsem v troubě dusila asi tři hodinky na teplotu kolem 160 stupňů. Měla jsem půl pekáče vody...tedy šťávy, ale slabé. Vybrala jsem ji sběračkou do hrnce i s cibulí a celerem a dala svařit. Po zredukování a rozmixování chutnala výborně, to pivo v ní bylo lehce znát. Mezitím jsem zvýšila teplotu v troubě na 200 a hodinku-hodinku a půl maso dopekla a opekla. Než jsem ho nakrájela, nechala jsem ho chvíli odležet a porce dala zpět do trouby na 100 stupňů, aby nevystydly.

Přitom jsem stihla kratší procházku, odmýt nádobí, prostřít, dát napařit knedlíky a ohřát zelí, které se dobře proleželo, osoba blízká se přidal s péčí o podlahy a byli jsme připraveni. Pivo se chladilo na balkóně.


Dopadlo to dobře, jídlo i zábava. Horácké knedlíky se k zelí, chutnému tak, že si přidala i jedna jeho odmítačka, hodily skvěle. Krkovice byla šťavnatá a měkká, skoro nic nezbylo. Po kávě s moučníkem, dobré tvarohové bábovce s tou čokoládovou pěnou, jsme si dali ještě víno a nějaké zobání. Dík jídelně jsme se vešli, deset míst je maximum, i kvůli nádobí. Stejně to už je jak domácí restaurace...však víte, že takové příležitosti aktivně vyhledávám, protože mě baví vařit hodně a pořádat větší sešlosti.


Chcete se mnou péci? Přihlašte se na worshop s Napečeno.
Koná se již 26. 11., kapacita 4-6 účastníků. 3 recepty...viz odkaz.







.

Žádné komentáře:

Okomentovat