úterý 22. srpna 2017

Po dovolené

Letos jsem po dvou týdnech dovolené neměla až takový absťák z nevaření jako jindy. Tedy párkrát jsem něco ucmuchtila, protože normálně se venku najíst je spíš zázrak. Hub jsem moc nenašla, tak bylo jen trochu hříbkové omáčky s nudlemi a klobása s bramborami a opečenou zeleninou, nějaká vajíčka a z domova do začátku holanďani a domácí chleba.



Jedlejší chléb se mi povedlo koupit až poslední den, jinak z více zdrojů stál za houby.
Domů jezdíme už s nákupem, tak jsem se hned mohla pustit do plněných paprik s rýží, i maso jsem si namlela. Vyrobila jsem hned deset porcí, abych všechny podělila.


Pak chvilka napětí, když jsem vytáhla kvásek z ledničky: vypadal ale normálně, před odjezdem jsem ho trochu víc zahustila a stačilo to - do rána rozkvas vyběhl a mohla jsem zadělávat. Chtěla jsem si na severu koupit nový, ale nevyšlo to.


Další den jsem se pustila do nového receptu - kokosové verze třívrstvého magického koláče z jednoho těsta. Našla jsem o něm něco víc na Pinterestu, už jsem jeden recept zkoušela a nevyšlo to valně. Řidší těsto se má během pečení usadit tak, že vzniknou tři vrstvy, podklad dole, krémovitější mezivrstva a pevnější vršek, zhruba piškotový. V tomto případě ho měl vytvořit právě ten kokos, který vyplave nahoru. Jinak se dává třeba sníh. Existují i další varianty, s mákem, čokoládový, karamelový, no skutečně neuvěřitelné. Já už se tomu nedivím, načetla jsem si těch receptů před nějakou dobou víc, ale moje matka (89) pořád nebyla schopná pochopit, jak se tam ty vrstvy udělají, ptala se, jestli to dám zapéct, než tam dám to další těsto, pak zas že tomu stejně nevěří a že to není možný...a že by bylo lepší stejně dát nejdřív trošku a zapéct to předem, to si nedala vymluvit. A že už se to asi spálilo, ale naopak jsem musela ještě deset minut pečení přidat. Po částečném schladnutí byly ty vrstvy konečně patrné - spodní slabá, střední šťavnatější a vrchní sušší, která zabrala na řezu přes polovinu výšky. Nevyšlo to až tak pěkně, ale v principu to zafungovalo.


Copak příprava těsta, na tom není co zkazit. Vše se smíchá dohromady:
480 ml mléka, 8 lžic rozpuštěného másla, 120 g krupicového cukru, 4 vejce, 110 g strouhaného kokosu, 60 g hladké mouky, 2 lžičky prodopeče, špetka soli, 1/2 lžičky vanilkové esence, šťáva a kůra (ostrouhaná) z jednoho citrónu.

Avšak v pečení může být háček: forma má být spíše menší, aby se těsto rozvrstvilo. Ve větší formě k tomu nedojde. Množství je na kulatou formu o průměru 22 cm, já vzala keramický pekáč se dnem 22x14 cm, stačil. Koláč z tekutého těsta se peče dosti dlouho, zhruba celou hodinu, a na trochu nižší teplotu, tak na 180 stupňů. Asi jsme měla troubu přece jen moc horkou.
Je to taková zajímavost, stojí za vyzkoušení. Láká mě maková verze, časem se do ní pustím. Jde o rychlovku, která dá málo práce, nevyžaduje moc námahy - jen zamíchat a péci. I bez výraznějšího rozvrstvení je výsledek dosti jedlý. Takový recept se hodí mít po ruce každé líné nebo unavené kuchařce!

Ještě jsem si potom střihla tvarožník s meruňkami, ani ten není pracný. Ovoce dávám na pocukrované dno a po upečení obrátím. Jen jsem měla meruňky rozmražené-mokřejší, než by bylo optimální, ale šlo to. Vnučce moc chutná.


Před dovolenou jsem slíbila recept na lilkový čokoládový křehký koláč: na kulatou formu dělám těsto z 250 g hladké mouky, 125 g másla, špetky soli a několika lžic studené vody. Těsto předpeču naslepo, stačí ho pořádně propíchat vidličkou nebo nožem.


Na náplň je třeba předem upéci jeden větší lilek - nejlépe strčit ho do trouby celý rovnou na mřížku k něčemu jinému asi na 50 minut, až změkne. Pak se rozkrojí a dužina se bez slupky vybere lžicí do mísy a rozmačká vidličkou. V jiné míse se rozpustí na páře nebo v mikrovlnce 150 g hořké čokolády, přimíchá se 60-80 g cukru (záleží na síle čokolády, nemusí být víceprocentní), 30 g kakaa, 2 vejce, malý šálek silné rozpustné kávy (z 1 polévková lžíce), 2 lžičky prdopeče. Koláč naplníme a dopečeme, až jsou okraje těsta zlatavé a náplň skoro ztuhlá (nepřepéci). Po upečení můžeme posypat mandlovými lupínky. Lilek v tom nikdo nepozná, náplň je bohatá a hutná, s mandlemi vypadá velmi luxusně.

Žádné komentáře:

Okomentovat