sobota 3. února 2018

S kváskem: lívance a krekry

Nedávno jsem potřebovala omladit kvásek, chleby začaly být moc nízké a o něco hutnější. Přitom zbývá takový trochu slabší kvásek, který chleba ještě neutáhne, ale je možno využít ho na jiné recepty.



Vyčetla jsem, že může být v lednici i delší dobu (cca měsíc) a nevadí to, i když je hodně kyselý. Nebo se dá normálně rozkvasit lžička kvásku se 60 g mouky a 60 ml vody.

Chleba z kvásku peču už pár let. Postup jsem si co možná zjednodušila. Od té doby, co jsem to sepsala, jsem začala více používat i pšeničnou chlebovou mouku, aspoň třetinu, střídka je skutečně mechovější. Občas přidám i syrovou nastrouhanou bramboru. Ale to jsou drobné variace. A kdyby někdo chtěl kvásek v Praze, prodává ho pekařství Nopek na ul. Milady Horákové dole u stanice tramvaje.


Vyzkoušela jsem tedy kváskové lívance, jedno z aktuálních masopustních jídel: 125 g žitného kvásku se smíchá s 300 g mouky (nejlepší je celozrnná pšeničná nebo napůl hladká a ovesné vločky), 450 ml mléka, 2 lžícemi cukru a velkou špetkou soli a nechá se dobře vykynout. To může trvat i dosti dlouho, já těsto nechala pracovat asi dvě hodiny. Musí být dost bublinkovaté a objemově dvojnásobné. Pak se přidají 1-2 vejce a těsto se nechá před smažením ještě cca 20 minut odpočinout. Lívance jsou pěkně vysoké. A dobré, jak jinak...bez lívanečníku jsem je sázela na pánev velkou lžící a upekla jsem jich skoro 30. Máme rádi klasiku, ale chutnají i s javorovým či agávovým sirupem.


U slaných krekrů je recept ještě jednodušší a nedá se na něm nic zkazit, protože těsto se ani nenechává kynout. Krekry vydrží, tak ani várka z většího množství kvásku nepřijde na zmar. K 250 g kvásku se přidá 130 g žitné mouky a 60 g oleje, ale lze dát třeba i sádlo. Těsto se osolí, okoření podle chuti, doplní nějakými semínky - dala jsem dýňové a slunečnici, co jsem zrovna měla. Těsto zpracované v robotu dost lepilo, ještě jsem trochu mouky přidala, aby šlo válet. Pak už nelepilo. Vždy polovinu těsta jsem na pečícím papíře rozválela co nejtenčeji, pak přesunula na plech, narádlovala na čtverečky a ještě je propíchala. Do mé nové trouby jdou šoupnout dva plechy zároveň, takže upečeno bylo brzy, měly by chytit zlatavou barvu, ale nespálit se...teplotu to chce spíše vyšší.
Kyselost se vypekla, krekry fakt nebyly špatné.


A ještě připomenu z kvásku jeden oblíbený pokrm - kyselo.


Jinak nyní nevařím moc nového, ale jídla již jednou popsaná, pro inspiraci vypíšu, co bylo v lednu:
rozstřelené ptáčky, drůbeží polévka, droždové knedlíčky, buchty, prejt s lepenicí, žampiony s pórkem a smetanou k těstovinám, domácí lučina, zelňačka, saláty s medovohořčičnou zálivkou, vepřové na kmíně, pečené selečí, tvarožník...

Žádné komentáře:

Okomentovat