sobota 2. února 2019

Batáty


Sladké brambory jsou již celkem běžně k dostání v hypáčích, a tak jsem je konečně už taky vyzkoušela.


Zvlášť jednoho postrčí, když jsou v nějaké akci, že, neb dát 60-70 Kč za pouhé brambory, i když jsou oranžové, není málo. Ok, benefitem není jen ta barva (tedy prospěšné flavonoidy), ale i více vitamínů a minerálních prvků než v obyčejných bramborách, méně kalorií a více vlákniny...téměř superpotravina. Však si to vygůglete.


Nejdřív jsem zkoumala slané recepty, batáty se používají nejčastěji zapečené a dále jako brambory: kaše, polévka, plněné. Nasladko se koření stejně jako dýně a recepty jsou si též nápadně podobné.

Vybrala jsem jeden recept na batáty zapečené s kořením a sýrem. Ty moje neměly moc pěknou slupku, příště na to dám pozor. Na mandolíně jsem jeden batát (asi 3 porce) postrouhala na tenké plátky a potom skládala po vrstvách na plech, trochu jsem solila mezi vrstvy a pak navrch. Vzala jsem cca tři lžíce strouhaného parmazánu a smíchala s kořením - italskými bylinami, posekamými dvěma velkými stroužky česneku a pepřem. Dosti bohatě jsem batáty posypala a pocákala olejem. Pekla jsem, až byly měkké a opečené, tedy v tomto konkrétním případě po krajích spíš trochu připečené, jak jsem na ně chvíli zapomněla :(


Podávala jsem jako přílohu k pečenému přírodnímu hovězímu. V kombinaci s kořením se jejich sladká chuť docela dobře spojila a celkem neutrální maso příjemně ozvláštnily. Určitě stojí za vyzkoušení. Batáty se pečou ve všemožných tvarech, koření bývá pálivější, jak je zvykem v kuchyni jejich domoviny. Nemají nijak výraznou či rušivou chuť ani pachuť, tak se dají kombinovat s kdečím.


V troubě jsem zároveň upekla i druhý batát, pokrájený jen na velké kostky, abych ho pak mohla rozmixovat na pyré.
Do těsta se dává i syrový nastrouhaný, ale já se rozhodla nakonec pro koláč bez těsta - vlastně jen pečenou náplň. Odhadovala jsem, že upečených batátů je tak na hrnek pyré. Kusy jsem naházela do mixéru, přidala jsem dvě vejce, trochu cukru (opatrně), jednu šlehačku, 3 lžíce hladké mouky (lze i škrob), půl lžičky prdopeče a koření: špetku soli, dle chuti čtvrt až půl lžičky skořice, mletého zázvoru, nového koření, muškátového oříšku. To vše jsem umixovala dohladka a už jen nalila do máslem vymazaného pekáčku a na běžných 180 stupňů upekla. Koláč opravdu velice připomínal ten dýňový a s trochou šlehačky chutnal i vnučce.


Když zas nějaké šikovné batáty potkám, zkusím ještě nějaké další recepty.

Žádné komentáře:

Okomentovat