středa 27. března 2019

3x králík

Dostala jsem králíka, byl nejmíň dvakrát tak velký než ty vyzáblé kostry, co prodávají v hypáčích. A měl i všechny vnitřnosti.


Pravda, po delším přemýšlení jsem hlavu nepoužila, byla hodně prosáklá sraženou krví a potom... zuby a oční důlky zkrátka už na mě byly moc. Ale králík vůbec nebyl cítit "králičinou", maso vypadalo pěkně.
Jako městské dítě jsem znala králíčky nejvýš z nějaké sporadické návštěvy králíkárny, kam jsme jim strkaly nějaké lupení. Ale jak se zpracovávají, kuchají a stahují, jsem ještě jako mladá manželka neznala, jen občas byly někde na plotě k vidění kožky natažené k sušení. Co s králíkem v kuchyni, mě naučil muž, který obstaral i tu hlavní práci, a na mě zbylo odstranit ty poslední blány.
To stačilo i tentokrát. Rozhodla jsem se pro vývar a nějaké ragú, stehna jsem odložila do mrazáku na později. Králíka jsem dočistila, odblanila, odsekla přední běhy a naporcovala hřbet.

Polévka
Odřezky jsem spolu s celým předkem nejprve osmahla na másle s olejem, pak teprve zalila vodou a přidala zeleninu - dvě mrkve, velkou cibuli, kus celeru, jednu velkou petržel a dva stroužky česneku. K celému pepři, novému koření, soli a bobkovým listům jsem přihodila i pár jalovců, jak jsem někde vyčetla. Jatýrka jsem nechala na později, ostatní vnitřnosti jsem dala vařit do polévky. Když bylo maso měkké, přecedila jsem vývar do jiného hrnce, vyhodila cibuli, celer a koření a zbytek uchovala v krabici zvlášť. Obojí šlo na balkón. Druhý den jsem dala vývar vařit a nasypala nudle. Syrová játra jsem pokrájela na drobnější kousky a osmahla na másle. Obrala jsem maso z předku, pokrájela mrkev a petržel a vše přidala do polévky. Stačilo dosolit a přidat zelenou petržel - a tři litry polévky byly hotové. Necelá půlka jí šla z domu. Chutnala s těmi játry velmi dobře.


Ragú
Porce hřbetu a přední běhy jsem osolila, opepřila a opekla opět na másle s olejem, přidala jsem i kus slaniny na kostičky. Kořenila jsem středomořskými bylinami. Dostala jsem nedávno takovou italskou směs, ke které jsem ještě přidala více rozmarýnu. Kořenovou zeleninu jsem tentokrát nastrouhala nahrubo, opečené maso shrnula ke straně a orestovala zeleninu včetně cibule a česneku. Vše jsem podlila červeným vínem asi na dva centimetry vysoko a dusila pod pokličkou tak dvě hodinky. Potom jsem přidala půl plechovky sekaných rajčat a za chvíli bylo maso měkké. Vyšly z něj pěkné tři porce. Podávala jsem se skleněnými nudlemi, hodila by se i rýže nebo jakékoli těstoviny.


Králík se zeleninou

Nechci psát zase na víně, na toho už receptů uvádím několik. Ale když ono je to nejlepší...tedy nechci-li ho dělat na smetaně, což byla další možnost, ale vzhledem k okolnostem se lépe hodilo to víno.
Dala jsem hodně slaniny, trochu másla a oleje, a osolená a opepřená králičí stehna opekla. Vyndala jsem z litiňáku, opekla pokrájenou zeleninu - dvě cibule, jeden řapík celeru, dvě mrkve, dva stroužky česneku, vrátila maso a podlila bílým vínem, přihodila rozmarýn a nechala dusit. Vlastně je to podobné tomu, co jsem dala do ragú, ale bez rajčat. Vařila jsem to asi tři týdny poté, přejedení tím samým tedy nehrozilo :). I vnučka mi to pochválila. Jako příloha se hodí rýže, kuskus nebo pečivo.

Žádné komentáře:

Okomentovat