čtvrtek 16. května 2019

Marinovaný losos v troubě

Jde mi to psaní ztuha z různých důvodů, ale dnes jsem se odhodlala téměř zatepla sepsat, jak jsem si poradila s lososem, aby splňoval moje maximalistická zadání.



Potřebuji totiž luxusnější chod na rodinnou letní oslavu, aby nezabral mnoho času a sil kuchařky v den konání, aby se dal šikovně a vzhledně servírovat, dobře doplnit saláty, zeleninou, dresinky, přílohami, a aby to všichni jedli.
Lososa jsem zvolila jako lehčí jídlo. Vepřové jsem vyloučila (nikoli z náboženských důvodů, ale kvůli létu). Drůbež vcelku se špatně porcuje a obírá, kousky zas nevypadají dost luxusně. Jehněčí nebo králičí by u všech neprošlo, stejky pro cca 14 lidí by spotřebovaly moc času i síl u plotny, na rostbíf se specializuje pan syn atd. atd.
Když se mi to ani po pár dnech nezdálo jako špatný nápad a manžel to taky schválil, začala jsem hledat inspirace na Pinterestu. Obyčejně totiž lososa jíme 2-3x ročně, tak ho jen opeču, případně podávám s koprovkou. Ale kombinace marinády a patnáctiminutového pečení v troubě se mi zdála pro daný účel fajn. Když dám filety do keramických pekáčů, můžu rovnou servírovat na stůl a je to. Ještě nevím, zda nakrájím na porce před pečením, obávám se, aby se mi pak celý filet moc nerozpadal.
Ve všech receptech byly použité filety bez kůže. Když se odřezává nožem, nejde to úplně snadno, ale na její odstranění jsem našla trik přímo od rybářky z jakési americké tržnice: péci nejprve 5 minut kůží navrch, pak ji lehce sloupnout a už jen přelít párkrát marinádou. Další věc, co vyzkouším.


Zkušební dvě porce jsem namarinovala večer předem. Stačí sice i 1-2 hodinky, ale já potřebovala zjistit, zda to takhle bude fungovat, abych pak naostro ušetřila ten čas.
Měla jsem 300 g syrové ryby. Na marinádu jsem smíchala 3 lžíce oleje, 3 lžíce dobré sójovky (Kikoman), 2 lžíce javorového sirupu, 1 velký nasekaný stroužek česneku, stejně syrového zázvoru a trochu nahrubo mletého pepře. Solit netřeba, stačí ta sójovka. Stačí smíchat. Do marinád se dává ledacos, taky se mi líbila kombinace hořčice, medu a pomeranče.


Zapékačku jsem vložila do sáčku a vše šlo do lednice. Pak už jsem jen půl hodiny před obědem rozehřála troubu na 200 stupňů, ale chtělo by to spíše více, cca 220. K rybě jsem přidala zkusmo i pár stonků chřestu.
Po pěti minutách mi kůže šla sloupnout jen částečně, dala jsem jí tedy ještě 2-3 minuty a podařilo se mi to krásně a lehce. Přelila jsem marinádou a dopekla.


Porce zůstaly dosti pohromadě, to myslím naservírovat půjde. Nebyla jsem si jistá tím česnekem, ale chuťově byl losos skvělý, lehounce pálivý po zázvoru, jemně nasládlý, voňavý a šťavnatý. Natrénováno tedy mám, a až přijde čas, už jen doladím detaily:) Pak dám vědět, zda se vše povedlo.

Žádné komentáře:

Okomentovat