čtvrtek 22. srpna 2019

Koláč mazarin

Hned první sousto mě ohromilo! Koláč z křehkého těsta s marcipánovou náplní a ovocem chutnal neodolatelně. Často tak moc nejásám, když zkouším nový recept, ale tentokrát ano.



Hledala jsem totiž nedávno něco zajímavého s rybízem a kromě vylepšení tvarohem, sněhem nebo pudinkem na mě juknul i mazarin, jenže jsem si netroufla hned první pokus upéci pro návštěvu.
Tento severský koláč se, možná, jmenuje po rozmařilém kardinálu Mazarinovi ze 17. století, ale možná taky ne. Existuje mnoho variant od malých koláčků zdobených citrónovou polevou po všelijaké druhy s ovocem či čokoládou, vždy ale jde hlavně o ty mandle - někde se dávají rovnou do těsta, ale jako náplň se mi to zdá lepší. Ta je vlastně stejná jako frangipane v Tříkrálovém koláči. Může se udělat z mletých mandlí nebo z marcipánu. Ten jsem právě použila já.


Na běžnou kulatou formu stačí křehké těsto z 225 g hladké mouky (použila jsem i třetinu špaldové), 100 g másla, špetky soli a 1 vejce. Dala jsem i pár lžic vody, vše smíchala v robotu a uložila na chvíli do lednice. Těsto jsem předpekla 20 minut na 180-200 stupňů, místo pečících fazolí ap. jsem ho jen pěkně propíchala vidličkou, ani se nehnulo.


Na náplň jsem umíchala 80 g másla s dvěma lžícemi cukru, přidala na kostičky pokrájený marcipán (200 g) a potom postupně 3 vejce. Nakonec 3 lžíce rumu. Dohladka to úplně nešlo, nějaké kousky marcipánu tam zůstaly. V upečeném koláči to však znát vůbec nebylo, to tedy není třeba řešit. 10-12 meruněk jsem vypeckovala. Nevypadaly valně, byly celkem bez chuti, ale tepelnou úpravou se značně vylepšily.

Mírně vychladlé těsto jsem naplnila marcipánovou směsí, pokladla meruňkami a pekla dalších asi 20 minut. Náplň se mi zdála uprostřed ještě málo pečená, měkká (zkusit bodnout nožem, špejlí), meruňky dost mokré, a tak jsem ještě koláč trochu oroštovala zhora a holt jsem to poněkud přehnala :)
Chuť však opravdu báječná, určitě bude i vhodným prezentem k různým příležitostem.


Představovala jsme si, že bych mohla použít ostružiny, jsou pikantní i dekorativní. A k nim ještě něco, co bude. Ostružiny v lese rostly příhodně na stromě, tak jsem neváhala. Dokoupila jsme k nim pár nektarinek, stačily dvě. Těsto jsem ani nepředpekla (protože jsem zapomněla, njn) a nevadilo to. Peču v plechové formě, v keramické by se asi dobře nepropeklo. Taky jsme chtěla vyzkoušet náplň z mandlí. Dala jsem jich 150g, předem jsem je spařila a vyloupala. V robotu jsem je umlela najemno, přidala 120 g cukru, 2 vejce, 100 g povoleného másla, 2 lžíce rumu, trochu citrónové kůry a umíchala. Byla jsem zvědavá, jestli bude lepší než z marcipánu.


Pekla jsem asi půl hodiny na 180 stupňů a nechala ještě dojít. Koláč dopadl moc hezky, ale nějak mi ten marcipánový přišel lepší-mandlovější...nicméně obojí je možné. Ovšem ty ostružiny se do něj hodí skvěle.

Žádné komentáře:

Okomentovat