čtvrtek 16. července 2020

Letní vaření

Poslední článek :(

Dvanáct let, a teď celý blog.cz končí. Zatím jsem se nerozhodla, jak budu pokračovat dál. Nejdřív musím vše zazálohovat, zjistit možnosti...patrně si vytvořím svou doménu, dám sem co nejdřív odkaz.



Dnes ještě nabízím okénko do všednodenního vaření. V tomto nevyváženém létě, co se počasí týká, aspoň nevzniká speciální poptávka po jídlech do horka, vařit se dá vše.


Nejsem kuchařka, která točí několik jídel dokola, u mě se stěží na něj dostane jednou za rok...nejoblíbenější pokrmy pak 2-3x během roku otočím, ale sama zapomínám, co jsem všechno vařila, naštěstí mám Úplný ukazatel receptů :) a poctivě ho doplňuju. Nyní ještě nevím, jak se mi podaří ho zpřístupnit jinak.

Vyžadují-li strávníci POLÉVKU, používám bujónovou pastu, které jsem zrovna přidělala pár nových skleniček asi z 1, 5 kg zeleniny. Stačí ji pak rozpustit vařící vodou a přihodit trochu petrželky nebo v hrnci do ní zavařit pár nudlí nebo vajíčko. Může být i pár koleček mrkve a kousky celerového řapíku. Ještě byla květáková polévka.


V posledních dvou až třech týdnech došlo na zcela klasické PLNĚNÉ PAPRIKY, ty v receptech dosud nebyly:
původně se do masové náplně dává neuvařená suchá rýže, tak 1 sběračka - uvaří se v omáčce. Ani vajíčko se do masa dávat nemusí, ale dávám ho. Stačí vše osolit a opepřit, přidat cibuli, strouhanky jen trochu. Na čtyři porce stačí 400-500 g mletého a takových 8 paprik. Když to zcela nevyjde, uberu z paprik náplň nebo naopak udělám holé karbanátky. Papriky nejdřív aspoň ze dvou stran opeču na oleji až dohněda, taky cibuli dám, pak podliju a přidám obyčejný rajský protlak (150 g), osolím. Omáčka by měla papriky pokrývat. Dusím cca půl hodinky, ta rýže přece jen nějakou dobu chce. Je-li třeba, dochutím bujónovou pastou, kostkou, polévkovým kořením...


Něco rychle opečeného (bílá klobása, uzené kuře, losos, zbytek pečeného vepřového) rozhodně pozvednou šťouchané brambory - promíchám je se smetanou a zelenými natěmi, naposledy jsem dala výbornou celerovou. K tomu salát (zelný přímo ze sáčku nebo nějaká kombinace listového s paprikou či rajčetem). Nedělní verzí ke šťouchačkám byla roláda z flanksteaku, dělala jsem ji jako tady, ale nechala vcelku a dopekla v troubě, neb muž nemá polosyrové maso rád. Připomínám, že maso bylo vyzrálé, jinak by roláda byla tvrdá a musela by se dusit a péci cca dvě hodinky.

K již zmíněným rychlovkám nebo i opečeným krabím tyčinkám se hodí také rýžový salát. Zeleniny se do něj dá nacpat i více.


Zapečená zelenina nesmí v létě chybět, měli jsme hlavně lilky. Po těch řeckých jsem je zapékala s konzervovaným tuňákem a sýrem. Lilky napůl jsem nařezala, osolila, zakápla olejem a nastrkala do nich trochu česneku, předpekla jsem je v troubě, a pak naplnila tuňákem, rajčaty a sýrem. Bešamel by byl jistě o něco lepší, ale potřebovala jsem zrovna udělat bezpracnou rychlovku.


Taky jsme se konečně dostala ke grilované karamelizované mrkvi, je to jednoduchá věc, a dobrá. Mrkev se nakrájí po délce na poloviny, okoření, naolejuje, může se přidat něco sladkého - cukr, med, javorový sirup, taky se používá pomerančová šťáva, a peče se v troubě, až je měkká a opečená. Dosti se vypeče, čili určitě jí dejte více. Měli jsme ji k burgříkům.




V neděli ještě po dlouhé době došlo na kotlety, tedy ve skutečnosti krkovici na šlehačce.



Doufám, že se mi dnešní práce u blogu s mnoha nucenými pauzami ještě nějak nezhatí, jdu to protlačit...a budu se těšit někde jinde na přečtenou...

Žádné komentáře:

Okomentovat