pondělí 11. srpna 2008

Palačinky dnes

Když jsem se pustila do palačinek, napadlo mě, že vlastně ani nevím, kolik mouky do nich dávám. Samozřejmě přiměřeně, známe to. Ale jak to vysvětlit někomu, kdo netuší, jak husté by těsto mělo být? Tak jsem použila váhu: nejdřív jsem do hrnce nalila asi ¾ litru mléka, přihodila tři celá vejce a špetku soli. Tyčovým mixérem jsem prošlehala a zvážila, přidala přiměřeně mouky - dávám část hladké, když mám, a část polohrubé, prošlehala, a bylo jí po dalším vážení 300 gramů…nedělám těsto moc husté, ale nechám odstát nejméně hodinu.
Zhoustne-li příliš, rozředím klidně i vodou. Vajíček může být méně, zejména jde-li o palačinky přílohové. Žádný cukr, žádný prášek, takhle to úplně stačí.
Pánev dobře zahřeju, oleje použiju tak málo, jak to jde, ale na začátek trochu víc. Pak teplotu o něco snížím. Na jednu palačinku jednu sběračku těsta, zakroužit a péci. Když navrch zatuhne a kraje zlátnou, je čas na otočení. Pokud je těsta moc nebo teplota vysoká, nestačí ani zatuhnout a přitom zespodu se už palačinka pálí…Upečené skládám na kuchyňský papír do mísy.
Využití je báječně rozmanité, tak to mám ráda. Sladké s ovocem nebo džemem a šlehačkou (rostlinnou), s javorovým sirupem, tvarohem. Slané se směsí ze zeleniny a masa, špenátem, lečem, mexickou směsí s fazolemi či jinou s orientálním kořením, s nějakým sýrem a rajčaty. Ráda si je připravím k ohřátí na další dny, v ledničce vydrží minimálně pět dnů, jen nesmí vyschnout. K omáčce zvané ptáčkové je nakrájím na nudle a opeču již nasucho na pánvi. Ani guláš či jinou tmavou omáčku palačinkovými nudlemi nemůžete zkazit. Zbylé palačinky se také všelijak zapékají, ovšem, ale to by zkrátka musely nějaké zbýt - zapékat ty čerstvé se mi zdá škoda, tak na to nikdy nedojde! Stejně jako na zamražení do zásoby. Zvlášť takhle pěkně žluté z domácích vajíček.
Jen to chce chvíli vydržet u pánve. Během pečení se mi vybavily vzpomínky na palačinky mého dětství. A to je v jiné rubrice!

Žádné komentáře:

Okomentovat