neděle 15. listopadu 2009

Bryndzové halušky

Tohle jídlo je bez problémů za 15 minut na stole - když ovšem použijeme halušky z prášku.

Pak se vždy někdo zeptá, proč je nedělám z brambor, nedávno známá, rozená na Kysuci…a že stačí nastrouhat pár brambor, přidat hladkou mouku a je to, když mám síto…
Nu, dlouho jsem síto na halušky neměla a poctivě jsem na prkénku z těsta, upraveného do 3-4 cm širokého proužku, nožíkem odkrajovala halušky do hrnce, ale moc kmitat rukou mi nešlo, halušky byly dost velké, nicméně šlo to. Ani se sítem to nebylo tak snadné, jak jsem si představovala - když těsto moc zhoustne, je dřina ho třeba špachtlí nebo lžicí protlačit, když je moc řídké, zas se ve vodě rozváří a vyrobíte spíš klih - i to se mi stalo! Krom toho u těsta z prášku je třeba počítat spíš s tím, že za pár minut nabobtná dotuha. I to chce tedy trochu cviku a zkušeností.
A jak jsem zjistila na jiných stránkách, s haluškami "přímo z brambor" k těmto patáliím přibydou další…hustota těsta, použití mouky jen hladké či i hrubé, řídnutí těsta, když chvíli stojí. Tady videorecept.
Tak do toho se pouštět nebudu :)
Doplněk: už jsem zkusila, tady moje halušky z brambor: nový recept!

Celé balení cca 450g stačí na slušné čtyři porce, k tomu je potřeba už jen 150g bryndzy a kousek (50-100g) slaninky či špeku.
Start!
Jako obvykle začínám zapnutím plotýnky a nejprve dávám vařit vodu do většího hrnce, něco kolem poloviny. Stihne se to v limitu i bez předvaření v konvici a s osolením.
Z lednice si vyndám bryndzu a slaninu, tu krájím na kostičky a dávám opéct na menší pánvičku. Chystám si mísu na těsto, síto na halušky, cedník, děrovanou lžíci a mísu na uvařené halušky.
Obsah sáčku sypu do mísy, odměřím si vodu (též 450 ml), ale ještě nenalévám - těsto by nemělo dlouho stát, to moc zhoustne (na rozdíl od těsta "přímo z brambor") a nejde protlačovat přes síto.
Odstavuji opečenou slaninu a kontroluji vodu v hrnci - už je brzy před varem, tak vodu na těsto liju do mísy a promíchám, za chvíli se těsto spojí - do vařící vody přes síto lehce špachtlí protlačuju halušky, občas opatrně promíchám...celou várku vařím většinou na dvakrát.
Trvá to sotva minutu a uvařené halušky vyberu z vody do cedníku. Promíchám a nechám chvilku okapat. Druhou várku opět sítem protlačím do hrnce a jakmile se uvaří, sleju na cedník, z kterého jsem mezitím přemístila první várku do mísy...a druhá ji vzápětí následuje. K horkým haluškám nadrobím bryndzu a přidám celý obsah pánvičky se slaninou a promíchám...je hotovo, lze servírovat. Za 13 minut jídlo pro čtyři.
Je to opravdu tak rychle, zatím nejrychlejší jídlo - a ani jsem se nezadýchala:).
Lze použít i jiné sýry, klasicky eidam s nivou, také zakysanou smetanu a samozřejmě uzené a zelí, to by ale mělo být uvařené, čili to by se už do limitu nevešlo...

Radost z expresní přípravy poněkud kalí nepříjemně velký počet nádob, které je třeba co nejrychleji umýt, aby na nich haluškové těsto v stavu syrovém či vařeném nevytvořilo těžko rozpustnou krustu...výčet je výše!

Dodatek:česky se píše správně brynza, slovensky bryndza (a tak to mám zažité z názvů na obale..)

Žádné komentáře:

Okomentovat