úterý 19. července 2011

Svátek I - Grilovaný salát bez grilu

K svátkové věčeři pro vícero oslavenců jmenin z konce minulého měsíce jsem se rozhodla upéct selečí "nohy" - ve farmářském řeznictví to fungovalo tak, že měli ve středu jedno prasátko, které si někdo objednal, ale že pokud si nepřijde do druhého dne, bude rozbouráno, a můžu mít ty nohy, jednu přední a jednu zadní, tedy plec a kýtu. To by bylo fajn, to bude masa hromada. A když ten někdo přijde? Tak tady je kus telecího pupku na roládu..byl to kus také dosti velký, tahle varinata mě taky lákala. Pupek mi dali stranou a já rozhodnutí nechala na osudu.
Ve čtvrtek na mě čekalo selečí a já přemýšlela, co k němu letního udělat za přílohu.
Maso jen šoupnu do trouby, na tom žádné velké vaření není.
Mohla bych se ale vyřádit na příloze...Mladé zelí by nebylo špatné, dá se udělat dost nalehko, nebo jen spařit na salát, do něj přidat nějakou papriku, hm. Ale zelí zrovna nebylo. Taky musím vyhovět staromilcům mezi námi - kvůli otci tedy udělám pár brambor a špenát, no a pro nás mladé (aspoň duchem) by mohl být grilovaný salát...tedy bez grilu (v troubě by to asi šlo, ale na to je moc horko) spíš pečený: použiju litinovou pánvičku, na kterou jsem si vzpomněla tuhle díky cuoce. Opeču cukety a mohla bych se pokusit o pečené papriky, které stáhnu z kůže - taky dovednost, na kterou se už dávno chystám, tedy asi 3 roky, co dík synovi zavál do kuchyně novomexický vítr...rajčata jsem se naučila loupat hned, ale papriky jsou horší. Nejvyšší čas se do toho pustit.
Cuketu jsem snadno nakrouhala na plátky 2-3mm silné krouhačem a osolila. Osušenou jsme pak skoro nasucho na litině opékala. V míse jsem vše osolila a okyselila. Opekla jsme i měsíčky cibule a přidala k cuketám.
A co teď s těmi paprikami...nu, zkusím to, snad půjdou oloupat aspoň částečně! Pekla jsem je potřené olejem dočerna, otáčela, přidržovala, aby se opekly na větších plochách, jak se dalo. Trvalo to dost dlouho, příště zkusím přece jen troubu. To už celé skoro změkly, což nevadilo. A šup s nimi do pytlíku aspoň na 20 minut. Jejich pečení začínalo takto:

Loupat šly lépe, než jsem čekala, ještě očistit, zbavit zrníček a pokrájet...nějak jsem si s tím poradila, ale není to práce, kterou bych doporučovala svým přátelům...Uvnitř paprik se vypeče horká šťáva, na to je též třeba dát pozor.
Teď už jen přidat papriky do mísy, dosolit, dokyselit, oleje trošku, snad hrst petrželky pepř...a nechala jsem odležet. Vypadalo to hezky, salát má hodně barev a působí opravdu letně...před podáváním do něj ještě přidám trochu polníčku.
Použila jsem celkem: dvě střední cukety, čtyři papriky, dvě cibule, hrst petržele, hrst polníčku, ocet, olej, sůl. Kombinovat je možné kdeco, určitě lilek, rajčata pečená i sušená, byliny, houby...ale pro domácí vaření není dobré dát vždy všechno, protože je to pak až moc podobné - tak tentokrát v mém salátě převažovaly papriky.
Další chody si zaslouží samostatné články, ale budou brzy následovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat