středa 14. prosince 2011

Prověřené druhy cukroví

Z víceméně tradiční sestavy vánočního cukroví uveřejňuju na blogu každý rok několik dalších a semtam i novinky. Zatím jsou předchozí trvalky tady, tady a tady.
Letos jsem vybírala pro křest knížky něco jednoduššího na přípravu. Vzpomněla jsem si tak na cukroví s vínem.
Křehké těsto jsem zadělala v robotu. Používá se stejné váhové množství hladké mouky a másla, z jiných tuků bych cukroví nedělala. Mouky se může dát o něco více či ji pak do těsta zapracovat při válení. Základní dávka je 250/300 g hladké mouky, 250 g másla, 1 žloutek, 7 lžic bílého vína. Máslo jsem si nechala hodně povolit a v robotu vše umíchala hákem. Ručně samozřejmě by bylo stejně dobré nebo i lepší, ale já už musím šetřit záda :)
Těsto jsem dala odpočinout do lednice do druhého dne, potřebuje aspoň několik hodin v chladu.












Vyválená placka se musí nechat trochu silnější, asi 3 mm. Že je těsto příliš slabé, zjistí člověk hned - prostě se mu rozmaže, nejde podebrat ani plochým nožem, neudrží tvar. Podsypávala jsem tedy moukou vydatněji. Vykrajovat tvary se mi moc nechtělo, zkusila jsem rádýlkem z pruhů krájet trojúhelníčky, aby nebyly odkrojky. Je to o něco lepší, ale nebyla jsem v tom tak zručná, aby byl jeden jako druhý, což však nakonec nijak nevadilo.
Dozlatova upečené (peču skoro vše na 180 stupňů) trojúhelníčky jsem obalovala v moučkovém cukru. Ale pozor - lepší je nechat je skoro vychladnout, jinak se rozdrobí na padrť! I s pečícím papírem jsem je jen stáhla z plechu a obalovala až za chvíli. Taky se na ně nalepí cukru méně, než když jsou ještě hodně horké.
Ač jde o zcela jednoduché cukroví, chutná báječně a krásně provoní byt máslovou vůní. Nejlepší je čerstvé, asi do 5-7 dnů po upečení, pak už působí obyčejněji.

Dalším druhem, který jsme v nějakých obměnách dělávali, jsou oříškové půlměsíčky. Tenhle recept pochází z chudých let, kdy se část ořechů nahrazovala strouhankou. Doporučuji použít většinu ořechů a dát jen lžíci piškotových drobečků kvůli konzistenci.
Těsto: 250 g hladké mouky, 3 žloutky, 120 g tuku, 100 g cukru
Ořechová hmota: ze 3 bílků sníh, 80 g mletých oříšků, 80 g strouhanky, 100 g moučkového cukru

Tip na lepší poměr surovin:
na těsto 300 g mouky, 3 žloutky, 150 g tuku(másla), 100 g cukru
na sněhovou hmotu ze 3 bílků sníh, 150 g oučkového cukru. 160 g mletých oříšků/ořechů, 2 lžíce strouhanky nebo piškotových drobečků

Těsto jsem uhnětla v míse a vyválela, přenesla válečkem na plech. Na ořechovou hmotu jsem ušlehala sníh a do něj lehce vmíchala ořechy a strouhanku. Zapečenou placku jsem natřela rybízovou (výraznější) marmeládou, na ni rozetřela sněhovou hmotu a dala znovu do trouby. Množství stačí na jeden plech.















Po upečení jsem placku rozkrájela kulatou formičkou na měsíčky. Tato technologie byla pro moji babičku nepochopitelná, nešlo jí odkrajovat a odsunovat jednotlivé měsíčky, tak vykrájela vždy kolečka přes sebe a měla půlměsíčky a oválky...
Cukroví se dá udělat i někdy mimo Vánoce. Samo o sobě je vláčné, ale nesmí příliš vyschnout. Nehodí se proto na dlouhé skladování.

Oblíbené "gausovky" pocházejí od kamarádova kamaráda a název je odvozen od jeho studentské přezdívky, typově jde o posvícenské koláčky z Plzeňska. Je to takové lepší linecké, spojované bílkovou polevou.
Původní tvary se skládaly i z vícera velikostí na sobě a na vrcholku trůnila cukrová holubička či podobný motiv. My je doma pekli v mnoha varinatách, nejlépe se osvědčily 2 - 3 vrstvy a nějaká menší ozdoba, rozinka, oříšek, kandované ovoce, bývalo i barevné sypání.
Zadělávám jako linecké: 500 g hladké mouky, 250 g cukru moučka, 250 g másla, 4 žloutky, 4 lžíce šlehačky, vanilkový cukr























Těsto se může nechat odpočinout, aby se lépe válelo. Vykrajovala jsem tvary dvou velikostí a ke slepení použila bílkovou polevu v poměru: 2 bílky, 220 g moučkového cukru, šťáva z půlky citronu
Musí se dosti "pilně tříti", aby ztuhla. Když začne tuhnout po okrajích, je to ono. Gausovky jsou dobré trochu rozleželé a vydrží mnoho týdnů.
Snad naše domácí recepty budou inspirací i pro vás. Vyprávění o tom, jak vánoční přípravy za mého dětství probíhaly, najdete v knížce Cukr na nitku (odkaz vlevo).
Když najdu trochu času (jojo - Lucie dne nepřidala), ještě zveřejním další vánoční recepty, uvařeno a nafoceno ještě něco mám, ale znáte to...teď jdu honem dělat večeři!

Žádné komentáře:

Okomentovat