sobota 31. března 2012

Kuře na pivě se zeleninou

Mám v repertoáru nějak málo hlavních jídel, je to tím, že vařím, co už na blogu je. Ne že bych nevěděla, co ještě vyštrachat, ale ta už známá jídla si chceme více užít, když nám tak chutnala! Rajská, boršč, maso na hořčici, losos, plněné žampiony, kyselo, kuře na paprice, pečené telecí, abych vzpomněla něco z minulých týdnů.

Kuře "nějak"se v Česku dělá často - může být považováno za české národní jídlo? Asi jak kdy. Podle "šéfa" Zdeňka Pohlreicha kuře na pivě rozhodně české jídlo je. Předváděl ho na jednom kurzu, kterého jsem se zúčastnila, už to bude tak dva roky. Recept jsem s úspěchem používala a dostala jsem se pak až k vlastní variaci, která se mi nezdá úplně marná. Kuře jsem připravila na černém pivě a na kořenové zelenině.
U každého nového receptu na kuře vzpomínám, jak jsme v 60. a ještě i v 70. letech mívali kuře k obědu a jak se dělalo stále stejným způsobem, jen se celé upeklo s kouskem cibule. K němu býval nejčastěji bramborový salát, někdy dušená rýže. A to skoro každý víkend. Sama to už dnes nedovedu pochopit. Přitom matka měla novinky ráda, to spíš otec změny, zejména v jídle, nesnášel. Velmi typické - ale jako holka jsem to ještě nevěděla:)

Mně zas nikdy nechutnalo pečené bílé maso, suchá vlákna mi nelezla do krku - sním ho spíš v omáčce. Dají se na ni využít rozmanité kuřecí díly. Aby bílého masa nebylo moc, můžeme rozporcovat celé kuře, které částečně zbavíme kostí. Jsou na to i speciální návody na videu - odkaz zde.


Porce kuřete pak osolím a opepřím. Stojí za to nejprve je opéci zprudka na směsi oleje a másla a z kastrolu je vyndat. Pak přijde na řadu nejpodstatnější část přípravy: základ na omáčku. Do zbylého tuku hodím kořenovou zeleninu, nakrouhanou na hrubo. Mražená na nudličky nevadí, ušetří práci a na chuť to zatím nikdo nepoznal. Na jedno kuře dám klidně celý sáček, jen chvilku trvá, než se vypeče.
K orestované zelenině přidám větší cibuli, rovněž pokrájenou na hrubší kousky, a nyní to přijde: přileju tak 150 ml černého piva, nejdřív zajímavě pění. Když se trochu odpaří, ještě přidám. Hodí se i špetka dvě nového koření (ideálně mletého), bobkový list. Vrátím do kastrolu opečené maso, přiliju trochu vody, a zakryté pokličkou vše dusím doměkka. Pivo ještě přidávám podle chuti, minule jsem ho spotřebovala skoro celé a hořká od něj omáčka nebyla - musí se dávat po částech a vždy vyvařit.

Trendem sice je omáčky mixovat a pasírovat, ale mám radši kousky, a strávníci rovněž. Tak to už je každého volba. Tmavá hustší šťáva s kousky zeleniny vypadá docela úhledně.
Víc není potřeba - je to vlastně jednoduché jídlo, připravené z dostupných domácích surovin - kdo může říct, že není dost typicky české? Hodí se k němu vícero příloh, včetně rýžových nudlí. Věřím, že s tímhle receptem získáte uznání nejen u milovníků piva.
Porce na fotce je připavena k transportu v krabičce:

Žádné komentáře:

Okomentovat