středa 15. srpna 2012

Letní kuře s citrusy

Na vaření mě baví, že se dá donekonečna zkoušet něco nového, obměňovat jídla dle sezóny i nálady, vymýšlet vlastní kombinace. Přesto myslím, že větší část strávníků je v chuťových preferencích konzervativní. Ty bych ráda přesvědčila, že přece nějaká sladkokyselá šťáva není nic nezvyklého.

Zachtělo se mi udělat lehké letní jídlo s ovocem - určitě nějaký pomeranč a citrón. Prošla jsem nejdřív pár receptů na netu - nic zcela vyhovujícího, šlo o jídla příliš těžká či těžkopádná, snad krom kuřete na grapefruitech, ale ty byly zas použité čerstvé, jen nasypané pod pečeným masem...snad příště. Jinak se ve vygůglené všehochuti spíš nakládalo, sójovkou a solamylem se nešetřilo, kečup a paprika k tomu mi taky neseděly! Z těchto sobě si podobných serverů, které opakují všelijak "vylepšené" recepty, mi skoro naskakují pupínky, ač jinak je sdílení receptů a jejich obměňování fajn věc. Jen si každý musí vybrat sobě vlastní krevní skupinu:)

Pustila jsem se tedy do lehkého experimentu, však z toho něco k jídlu bude. Použila jsem na něj kuře. Rozporcovala jsem si ho podle ZP (nyní i zde).


Připravila jsem si pomeranče, citrón, cibuli, česnek, jablko, rozmarýn, pepř a sůl, olej a máslo, použila jsem pak i víno a pomerančovou marmeládu.
Maso jsem osolila, opepřila, zakapala ho šťávou z půlky citrónu a půlky pomeranče a nechala chvíli odležet. Mělo by pak být křehčí.
Dala jsem vařit brambory. Z půlek citrusů jsem postrouhala kůru. Orestovala jsem si na másle s olejem zvlášť cibulku na proužky, česnek a poté i kolečka z druhých půlek citrusů a měsíčky z půlky jablka. Ty jsem dala stranou na ozdobu.


Maso jsem co možná prudce opekla, přebytečná šťáva se brzy odpařila. Pak jsem přidala orestovanou cibulku s česnekem a půlku jablka pokrájenou na menší kousky, podlila 2 dl vína - měla jsem červené, což nevadilo, i když by mi prvoplánově ladilo bílé. Vše už získalo pěknou barvu, přidala jsem rozmarýn a nechala jsem maso dusit doměkka.
Bylo křehké a nakyslé, doladila jsem šťávu dvěma lžícemi pomerančové marmelády. Mohl by se přidat i med, třinový cukr, karamel, jen tolik, aby se upravila kyselá chuť.
Takové jídlo se nemusí dělat dlouho, má pak docela jiný charakter než masa dušená pomalu.

Žádné komentáře:

Okomentovat