čtvrtek 7. února 2013

Masopustní tipy

To už jsem psala, a nejen tady na blogu, že k masopustnímu období patří vydatnější jídla. Maso opouští spíže i chlívky, konají se zabijačky, tancovačky, maskované veselí - ale samozřejmě v době, kdy takové trávení masopustu kvetlo, pobývali lidé mnohem více venku, na zimě, konali víc fyzicky namáhavých prací, a tak složení stravy tomu odpovídalo. V tom se musíme trochu přizpůsobit.



Ale nějaké řádné masové jídlo jistě přijde k chuti - idelání doba je pro špikovanou hovězí pečínku i pomalu pečené vepřové s ovocem nebo perníkem, podlévané vínem. Nebo zkuste kombinaci s houbami a pivem. I drůbež se dá na tyto úpravy použít, a jídlo se tak může o něco odlehčit. Moje starší tipy najdete zde, něco o zvycích zas tady.


A nesmím zapomenout na pečivo - slané bramborové kobližky jsou velmi vydatné, avšak výborné. Místo smažených sladkých koblih zkuste pečené. Letos jsem do nich dala tvaroh.


Boží milosti znám z dětství od babičky, občas je pekla i máti, ale ne vždy jim pěkně vyběhly. Sama se jim vyhýbám spíš pod záminkou, že nejsou zrovna dietní, bez smažení připravit nejdou. Ale co by jeden neudělal pro svůj blog? I pustila jsem se konečně i do nich.

Klasický recept zní:
250 g hladké mouky, 50 g másla, 50 g cukru, 2 vejce, 2 lžíce rumu/vína, špetka soli. Pořádně zadělat, nechat odpočinout, smažit tvary v sádle.

Těsto se podobá nudlovému, z něhož se vyvinulo. Někdy se přidává i zakysaná smetana. Tvary se proplétají, nařezávají do křížku, zdobí tak, aby byla zřejmá číslovka tři - Boží trojjedinost. Babička krájela jednoduše malé trojúhelníčky.

Všechny suroviny naráz jsem během včerejšího večera zadělala hákem ve stroji, až těsto nelepilo a zdálo se dost propracované. Vína jsem musela přidat více, abych těsto vůbec vytvořila. Nechala jsem ho do druhého dne odležet v lednici, celé to netrvalo ani patnáct minut.


Do smažení kvůli včasné demonstraci jsem se pustila ráno. Čtvrthodina času opět stačila, i když osoba blízká se divil, co to mám za nápady, večer těsto, před snídaní smažení...ale vysvětlila jsem mu, že konec masopustu se blíží, v pátek nebudu doma vůbec, v sobotu je už pozdě, tak to holt musí být nejpozději dnes hotové - večer už jen fotky přidám k připravenému článku. Ano, koníčky si žádají oběti :)
Nejdřív jsem rozpustila sádlo s přídavkem oleje, či spíš naopak - olej s trochou sádla. Vyválela jsem si kousek těsta a pokrájela na různé tvary. Smažení probíhá rychle, ve vyšší vrstvě, je třeba hned milosti obracet a vytahovat na kuchyňský papír, aby okapaly. Dočetla jsem se, že když milosti dost nevybíhají, mají se chvíli přiklopit pokličkou, ale ty moje to nepotřebovaly, nafukovaly se vzorně.


Skoro vychladlé milosti jsem teprve obalovala lehce v cukru, protože těsto se mi zdálo sladké až dost. Větší množství bych obalila v mikrotenovém sáčku - je to šikovný způsob, cukr nenapadá všude kolem :)
Chutnaly, jak měly, zbytek dosmažím před podáváním o víkendu.
Tak si ještě dopřejte něco masopustně smaženého a pečeného, od příště už pojedeme na lehké (postnější) vlně...

Žádné komentáře:

Okomentovat