čtvrtek 22. května 2014

Vaření pro jednoho










Dostala jsem pozvání do Dobrého rána ČT2, abych ukázala nějaké tipy na vaření pro jednoho. Měla jsem za sebou právě velké akce, kde naopak jsem vařila hodně porcí, a tak to byl zajímavý kontrast.




















Vařit jednu porci? Myslím si, že to není právě šikovné a krom třeba bifteku nebo míchaných vajíček to nemá příliš smyslu. Vždyť mnozí single právě argumentují, že jen pro sebe nemá cenu vařit a všelijak se odbývají.
Nejdřív jsem popřemýšlela o nějakých obecnějších doporučeních:
  1. Vařit více porcí a uchovat je (v lednici 3-5 dnů, v mrazáku déle).
  2. Využívat jídla z jednoho hrnce, pekáče - připravit zároveň i přílohu
    guláš s brambory a fazolemi
    na pánvi ohřátí přílohy s hlavním chodem (knedlík v omáčce, opečené brambory u karbanátku)
    gratinované pokrmy (brambory a zelenina zapečené najednou, šunkofleky), rizota
  3. Z jedné suroviny či většího balení uvařit více jídel
    květák - placky a polévka, mozeček či vařený květák
    žampiony - plněné pečené, omáčka se smetanou, pomazánka
    dýně - pečená dýně, polévka, muffiny
    chřest - zapečený, v koláči, v salátě, polévka
    kysané zelí - halušky, segedin, polévka, náplň do slaného závinu
    mléko 1l - polévky, pudink, těsto (např. kynuté)
    těsto na muffiny do celé formy: ochutit na několik způsobů (jablka a rozinky - kakao a čokoláda-borůvky)
  4. Používat menší formy, menší balení
    recepty na sladké pečivo jen z 100 - 150 g mouky (nebo na 1 vejce)
    malá tuňáková konzerva na omáčku k těstovinám
  5. Vařit jako domino:
    přílohu nechat na další den a k ní změnit hlavní chod, jeho zbytek zase doplnit další přílohou (rychlé: kuskus, červená čočka) nebo použít maso do náplně
    obměnit omáčku: dušený plátek přírodní a brambor, plátek s hořčicovou omáčkou a rýže, plátek s žampionovou omáčkou a těstoviny, žampiony plněné sýrovou náplní nebo polévka

Někdy je výhodnější dát zmrazit už nakoupenou surovinu, jindy zase hotové jídlo.
A co jsem konkrétně vařila?

Koláč z listového těsta s uzenou krkovicí a zeleným chřestem, zalitý zakysanou smetanou s vajíčkem, navrch trošku parmazánu
Jablko v županu ze zbytku těsta s třtinovým cukrem a skořicí, pečené v malé zapékačce zároveň s dalšími jídly
Plátky z krkovice dušené, s hořčicovou a žampionovou omáčkou, přílohy - ohřátý brambor ve slupce, široké nudle
Černá Venuše - dezert ze zakysané smetany s tvarohem a rozpuštěnou čokoládou, s opilými višněmi a dlouhými piškoty, původem z Madliných stránek


Jídla to byla jednoduchá a docela rychlá, vždyť jsem s nimi začínala v šest a v půl osmé bylo vše a s velkými pauzami navařeno a napečeno, sklizeno. A to jsem ani nijak masivně suroviny nepřipravovala předem, jen jsem si doma umyla a osušila zeleninu a ochutila mleté maso.
Ve studiu jsem měla úplnou volnost, brali mě jako osobu se vším obeznámenou, prostě natočili pár vstupů a pochválili výsledek.


Dodatečně mě napadaly ještě jiné možnosti, někdy se k nim vrátím. Nakonec pro single se dá upravit většina receptů.
Anebo jednočlenné domácnosti mohou někoho pozvat nebo obdarovat svoje mlaďochy, staroušky či přátele a kolegy. Taky se v množství na jednu porci dají směle ozkoušet i nové recepty a postupy, třeba i v několika variantách.
Řekla bych, že vaří-li někdo rád, nemá problém ani s uvařením jedné porce, ale kdo se v kuchyni zdržuje jen z nutnosti, bude mít tím méně chuti něco udělat jen pro sebe. Což je holý fakt. Leč od toho jsou na světě hospody, kam by všechny přišly, kdyby si vařil sám doma :)

Žádné komentáře:

Okomentovat