pátek 16. ledna 2015

Bude palačinkovač jen překážet v kuchyni?

Tak se zdá, že nebude!



Dostala jsem tento crepes maker nádavkem, že byl navíc k robůtku. No, jednoúčelové přístroje považuji za zbytečné jaksi šmahem, a tak jsem, abych osobě blízké nekazila radost z výhodného pořízení, začala pátrat, co se s tím dá ještě dělat...

Zajímavé: v popisech přístroje na netu bylo několikrát zmíněno užití jako gril, v tištěném návodu nikoli. Jen tam varovali před poškrábáním teflonu, takže na ohřívání se to použít nedá...škoda, hodilo by se třeba pro nějaké akce mimo dům, však víte, že mi přibývají.

Palačinkové těsto jsem udělala dle návodu u přístroje - obvykle ho dělám řidší, tohle bylo tekuté ještě o něco více a dávalo se mléko i voda, postup zbytečně překombinovaný, stačí udělat jednodušeji, tedy najednou. Aby se tyčákem vše nerozprsklo po okolí, promíchala jsem směs nejdřív několika tahy ručně, pak už to šlo dobře ušlehat.
První palačinku jsem moc nezvládla, nalila jsem těsto a po pramálo elegantním zakroužení dřevěnou stěrkou se mi rozlilo přes okraj...pak už to šlo lépe. Pečení na nejvyšší stupeň bylo moc rychlé, na 4 to stačilo.
Protože jsem k vyzkoušení pozvala i máti, dohadovaly jsme se, zda péci po jedné straně nebo po obou - zřejmě to bude nerozhodné, i na všelijakých videonávodech na YT převládalo pečení oboustranné, ale našla jsem i pár jednostranných, zdají se mi autentičtější. A máti tvrdila, že si z Paříže ani Bretaně na žádné otáčení nepamatuje... Nicméně otočení nijak dramatické nebylo a světlé palačinky s marmeládou a zakysankou či jen se skořicovým cukrem byly ok.


Na pravé galettes complètes, tedy ty bretaňské, pohankové, pečené rovnou i s vejcem, se můžete podívat tady. Bezlepkáři si taky zas jednou přijdou na své:


Tak jsem se tím řídila, stačí to. Na půl litru vody se dá 250 g pohankové mouky a půl lžičky soli. Těsto se nechá odležet, hustota jako na palačinky, nic zvlášť tekutého.
Na náplň se dá použít i mnoho variací, já zvolila špenát, lze i rajčatová směs, cibuláda, mořské plody a ryby, klobása, ale vejce a sýr je základ. Galetka se v různých fázích pečení také potírá máslem. Na porci se počítají dva kusy, ale to už je pořádná porce. A prý bez cidru to taky nejde...


Dalším opusem byly palačinky z brambor, tedy něco jako bramboráky, ale tenké a nasucho, omaštěné nakonec. Brambory jsem ustrouhala najemno, hladké mouky dala málo, jen aby to drželo pohromadě - na tři brambory asi tři lžíce. Měla jsem zbylé bílky, tak jsem nějaké přidala, ale jde to i bez nich. Sůl, koření a pečeme - menší placky ušly, i když holt na pořádný bramborák neměly.

Když jsem kupovala mleté hovězí, již jsem taky myslela na palačinkovač. Udělala jsem tenké "pljeskavice", jen jsem maso ochutila a uhnětla, aby se daly vytvarovat placky. Podávala jsem s fazolkami a hořčičným dresinkem ze zakysanky. A opečený krajíc navoněný šťávou z masa chutnal samozřejmě nejlíp :)


Samozřejmě jsou to všechno rychlovky, třeba ty bramborové palačinky zvládnete v množství pro 1-2 osoby ve chvilce. Ještě s palačinkovačem pojedu další kolo. Je to pro nepočetnou návštěvu výborné pohoštění, které se dá dělat během večera, stačí předem umixovat těsto.
Než se to okouká, tu potvoru budu používat, zeleninu nějakou mám taky v plánu. Pak se užije na grilování nebo s ní vyrazím nějak jinam...pro zábavu dobrý.

Žádné komentáře:

Okomentovat