středa 7. ledna 2015

Nejen narozeninový dort

Nový rok jsem odstartovala jen vařením čočky a ohříváním uzeného kolínka, jinak bylo všeho dost, ale hned další den mě čekala větší kuchyňská směna, přípravy na rodinnou sešlost patnácti lidí - větší dort pro oslavence, guacamole, těsto a příprava náplní na slané koláče (na dva velké plechy).




Dorty nejsou moje doména, zvlášť ty potahované, piškotové a krémové. Tak to byla i výzva pro mě, zda to přece jen dokážu, i když nejsem extra zručná a trpělivá. Zahájila jsem vše tím, že jsem na některé věci zapomněla, zdobení zůstalo v práci, některé suroviny nebyly v zásobě, cítila jsem se celá rozlámaná, zkrátka žádné ideální podmínky.

Našla jsem si recept: 30 g polohrubé mouky a krupicového cukru na 1 vejce, trochu rozpuštěného másla (50 nebo 70 g na jeden korpus stačí).
Původně jsem chtěla dort péci již na Nový rok večer, ale odložila jsem to. A dopoledne mi první kolo 28 cm v posunovacím kruhu na plechu a s pečícím papírem spadlo. Zkrátka bylo trochu tužší na středu, ale u dortu se to nedá ochutnat :) Na obrázku řezu je to trochu patrné.
Druhý pokus (forma 26 cm) se povedl již správně. Větší forma spolkla vajec osm, menší šest. Šlehání v robotu vypadalo dobře, opravdu krásná pěna. Do ní jsem postupně přilila máslo a nakonec lehce zašlehala mouku. Pekla jsem v předehřáté troubě na 170 stupňů, spíše tedy zvolna. Za cca 25 minut bylo pečeno, zkoušela jsem nožem.
Pak jsem vařila pudink na krém. Je dobré ohlídat, aby neutvořil tlustý škraloup, tedy ho několikrát promíchat nebo připlácnout na něj fólii.
Pořád jsem se nemohla rozhodnout, zda použiju i ten méně povedený korpus a nakonec touha, aby dort udělal náležitý dojem, zvítězila nad perfekcionalismem, na třetí korpus jsem už neměla dost sil ani vajec :). Korpus se měl prokrojit dvakrát, no ale to jsem nedala - i jednou mi to stačilo. Upekl se totiž trochu šejdrem, ač stál rovně. Použila jsem krom velkého dortového nože zubní nit, tou se prostředek ukrojil dobře. Samotná nit se mi do dortu nezařízla.


Když jsem ušlehala máslový krém (pudink z 1 prášku, 400 ml mléka, 80 g cukru a 1 máslo), bylo celkem nasnadě, že ho není mnoho. I přidělala jsem další krém, čokoládový, na který jsme našla snadný a skvělý recept. Stačí rozpuštěná čokoláda nebo poleva a máslo v pomě+ru 2:1. Nakombinovala jsem část dobré polevy a část zbylé čokolády, ušlehala a krém chutnal skvěle. Použila jsem asi 150 g čokoládové směsi a 70 g másla. Nepřislazovala jsem, záleží na použité čokoládě.


Pak bylo třeba korpusy pokapat šťávou z kompotu s rumem. Vybrala jsem broskvový, byl na rozdíl od meruňkového bez slupek, ten jsem radši nedala, i když meruňky by byly výraznější. Oslavenec má rád obojí.

Větší korpus jsem otočila, pokapala šťávou a potřela krémem, položila plátky broskví, zase trochu krému a jednu menší placku, navrstvila jsem čokoládový krém a přiklopila druhou plackou. Povrch jsem potřela bílým krémem a dokončila boky. Bylo to velké a byl to dort - ovšem dosti nedokonalý.


Dala jsem vše ztuhnout na balkón a po nutném oddechu se pustila do potahování. Měla jsem pochybnost, zda balíček fondánu bude stačit, ale musel. Vyválela jsem ho co největší a nejtenší, aby pokryl celý "klobouk". Což samozřejmě není jen tak, trefit se s tak velkou plackou na prostředek a nepotrhat ji. Nějak jsme tedy ve dvou fondán umístili, a pak už jsem se snažila zpracovat ho do úhledného tvaru.
Dekorování zbylou polevou nešlo moc dobře, ale linky byly zřetelné. Odloupnout přeteklou polevu po zaschnutí tedy nešlo, spojila se s fondánem.
Z malých zbytků jsem vyválela tkaničku a umotala houslový klíč. Číslice jsem vytvořila z fondánu obarveného polevou. Tu jsem použila i pod perlličky. Zbytkem krému jsem dozdobila boky, kde fondán nebyl moc pěkný. Samozřejmě mi ve dvou třetinách krém došel, tak jsem ještě trochu přidělávala! Mohlo to dopadnout líp, ale snad ten dojem udělá...


Ostatní jídla jsem pak už dodělala snadno - v porovnání s dortem brnkačka. Avokáda byla krásně zralá, krémová, tak se dobře umíchala. Koriadr jsme neměli, dala jsem jen sůl, citrón, pepř, cibuli, česnek, čili a loupaná rajčata bez šťávy.
Dort jsem vezla v přepravce, dík tužšímu spodku se s ním dalo aspoň líp manipulovat :)
Připravené jsem dodělávala těsně před oslavou v sobotu už na místě, tedy u našich. Slané koláče se povedly, pórkový i špenátový se slušnou vrstvou smetany s vajíčky a sýrem. Kuřecí paličky naložené v medové marinádě připravila máti dle pokynů a chutnaly taky dobře, jen málo solila, ale upekly se pěkně. Dovezené chlebíčky ze Světozoru zcela nenadchly, měli jsme si je vyzkoušet předem - naposled jsem je jedla před rokem a půl, když tu byli Švýcaři, a tehdy byly nějak o dost jiné.

Lidi se vešli, popřáli, pojedli, pobavili, to už je jiný film. A ten dort měl opravdu trochu tuhý střed, jinak to na chuť celkem ušlo.

Žádné komentáře:

Okomentovat