pátek 1. listopadu 2019

Patizonové brownies


Patizon je druh tykve, tak se taky na podzim hodí, i když není tak využíván jako oranžové dýně.
Dušičkové recepty nejsou moc pestré, to ty halloweenské ano a jen kvůli nim by mě to bavilo. Není to sice svátek domácí, ale někde v pradávnu má kořeny společné. Všechen ten humbuk měl jen odhánět duše zemřelých, které by mohly škodit. Více v starším článku.

Usmyslela jsem si upéci z patizonu nějaký koláč. Nejprve jsem sháněla recepty, pak patizon. Když se mi to vloni povedlo, pořád jsem to odkládala, až mi nakonec uhnil, i když vydržel doma pěkných pár měsíců. Na druhý pokus letos jsem to už zvládla a zkusila z něj brownies. Nedávno jsem pořídila ve zdravé výživě karob, tak jsem ho použila místo kakaa a výsledek je jistě velice zdraví prospěšný :)


Méně příjemná část receptu je oloupání toho malebného plodu. Překrojila jsem ho, vydlabala a nakrájela na měsíčky, jak to šlo. Pak to nejobtížnější, oloupat či spíše okrájet tuhou slupku. Když jsem dužinu nastrouhala najemno, bylo jí z patizonu o průměru asi 15 cm necelých 300 gramů.

Z tabulky čokolády (100 g) jsem si dala stranou 12 malých kousků na ozdobu. Smíchala jsem v mixéru nejprve rozpuštěnou čokoládu a 50 g másla, k tomu 2 vejce, 140 g hladké mouky, lžičku prdopeče , 80 g cukru, 50 g karobu (kakaa), 300 g patizonu, špetku soli, trochu vanilkové esence. Naplnila jsem do muffinové formy s košíčky a do každého zatlačila kousek čokolády.


Pekla jsem na 180 stupňů, až těsto neulpívalo na noži. Nemělo by se přepéci, pak by byly brownies moc suché. Díky přidané zelenině jsou vlhčí, jinak ta tam není na chuti vůbec znát. Mohly by mi víc vyskočit, ale brownies už takové hutnější jsou.


Jak tak sleduju recepty na sladké se zeleninou, používá se nejčastěji jako příchuť kakao, skořice (perník), kokos. Jde ale o zeleniny málo aromatické, a tak se v těstě skoro ztratí. Zařadila bych patizonové brownies klidně do kategorie receptů se zeleninu skrytou.
Kdo by to neznal, je to poměrně častá lest, používají ho zejména ty hospodyně, jejichž strávníci mají plno řečí a přitom ani nevědí, co jak chutná... Jen můj otec, jak si liboval třeba skopové nebo zvěřinu, když to nevěděl. A zrovna tak zeleninu v sladkém těstě hledá málokdo.
Zelenina zjevná se najde třeba v mrkvovém koláči, lilku s čokoládou, v avokádových sušenkách...

Žádné komentáře:

Okomentovat