středa 13. května 2020

Lilek po řecku

Hledala jsem nějaký fígl, jak si zjednodušit přípravu musaky, a tady je: úplně stejné ingredience se použijí přímo na půlky lilku.


Mám musaku moc ráda, ovšem je to pokrm z těch pracnějších, protože se vše nejdřív dělá zvlášť a teprve pak se zapéká: lilky se nechávají vypotit a pak opékají, maso se dusí s rajčaty, míchá se bešamel, prostě hodně patlání.
Tenhle recept část práce ušetří a chutná stejně, navíc i lépe na talíři vypadá...

Toto tzv. typicky řecké jídlo se však jako i jiné pokrmy rozšířilo během nadvlády mocné Osmanské (Turecké) říše, která tam trvala celých šest století... A ten francouzský bešamel se na musace objevil prý až ve dvacátých letech, kdy se Osmanská říše rozpadla.

Janissaries with soup kettles and the regimental spoon.jpg


Jeden lilek stačí na dvě porce. Překrojila jsem ho napůl a udělala nakoso zářezy, do kterých jsem vpravila sůl. Řeznou stranou jsem půlky položila do lehce olejem vytřeného pekáčku a šoupla do trouby na asi 20 minut. Slupka se zvrchu trochu propadne, upečený lilek změkne.


Mezitím jsem opekla 1/4 kg mletého masa na cibuli a česneku, přidala rajčata (nejlépe sekaná nebo aspoň protlak), okořenila pepřem, trochou skořice a hrstí strouhaného sýra. Může se kapku přisladit. Masovou směs jsem nechala zatím dusit.


Pustila jsem se do bešamelu. Světlou jíšku ze 2 lžic másla a 2 lžic mouky jsem zředila hrnkem mléka a pilně míchala metličkou, osvědčila se mi taková ta spirála. Mléko je lépe nalívat po částech, když je předchozí dávka dobře spojená s jíškou. Bešamel se musí dobře provařit, uvádí se tak deset minut. Osolila jsem, opepřila, dala muškátový oříšek. Do řeckého bešamelu se přidává ještě žloutek (v tomto množství 1) a nakonec už po odstavení z plotýnky asi dvě hrstě sýra, nejlépe parmezánu ap.


Pak jsem už upečený lilek zamačkala vidličkou do slupky, pokryla masovou směsí a bešamelem a dala zapéci. Výsledek mě dost nadchl, příprava mě bavila. Zapečený lilek vypadá docela pěkně. Ideálně se k němu hodí toustový chléb nebo nějaká chlebová placka, ale taky kuskus nebo rýže.

Žádné komentáře:

Okomentovat